tisdag 4 november 2008

Halal-TV - Ingen big deal

Såg det nya samhällsprogrammet Halal-TV igår. Programmet där tre muslimska tjejer tittar närmare på det svenska samhället. Jag blev förvånad över hur pass dum man kan vara när Carl Hamilton blir så upprörd när två av tjejerna vägrar skaka hand med honom. Tjejerna förkalrar för honom att det är på grund av deras religiösa övertygelse som de hellre hälsar genom att föra sin hand mot vänstra bröstet. Herr Hamilton tar mycket illa vid sig och säger att "kan man inte hälsa ordentligt kan man bosätta sig i en jordhåla och bli eremit". Dessutom säger han att tjejerna kan åka hem till Iran om det inte passar att hälsa "på svenskt vis". Tjejerna som inte har någon som helst anknytning till Iran och dessutom är födda i Sverige ställer frågan vart de ska åka någonstans? Vart ska en svensk som konverterat till islam åka? "Får bosätta sig i en jordhåla... " blir det korkade svaret.

Vad spelar det för roll? Man kanske inte vill ta i hand på grund av flera olika skäl. Ska man ändå tvingas till det på grund av att "så gör vi här i Sverige"? Jag blir förvånad över att man inte klarar av att respektera religionen. Jag är inte speciellt kristen och stödjer heller inte islam, men jag respekterar religionerna till stor del. Mycket är korkat tycker jag, men väljer man att leva efter de religiösa föreskrifterna tycker jag att man har all rätt att göra det. Visst har vi väl religionsfrihet här i Sverige eller...?

I stora drag tyckte jag Halal-TV var för tamt. Ledande frågor och kommentarer alla redan hört till leda styrde programmet. jag vet inte riktigt vad SVT menar med detta program. Jag hade förväntat mig mer kontroverser, mer upprörda argumentationer och framför allt mer känsliga ämnen! Som tre muslimska, kvinnliga Janne Josefsson. Hade inte det varit något!

Inga kommentarer: