måndag 2 juni 2008

Huggormar & jogging


Har börjat springa... Hur roligt är det egentligen att kuta häcken av sig tills man nästan kräks? Första gången trodde jag att lungorna skulle explodera. Vem skulle då plocka ihop mig och laga mig mitt ute i skogen? kastade mig framstupa i en härligt svalkande bäck som rann från berget och halsade i mig iskallt vatten. Inte alls bra det heller. Fick sååå ont i magen. Men svalkande var det!


I lördags var det min fjärde löparrunda. Börjar få upp flåset en liiiiten bit. Strålande sol, typ 25 grader varmt, då sticker jag ut i skogen och kutar... Herre gud vad har hänt med min latmask? Är det någon som sett till henne? Hon är inte hemma hos mig i alla fall.. Nej men i alla fall gav jag mig ut i skogen. Kutade på en härlig skogsväg och vad får jag då se?? En liten äcklig giftorm! Va? Hur vidrigt som helst! Jag upptäcker att jag inte kommer att kunna bromsa in min superfart, så jag tar ett graciöst (eller inte) hopp över det lilla äcklet. En liten huggormsunge som inte fattat att på vägar finns folk! Som inte vill bli huggna...


Inser efter det vackra skuttet att jag inte vet vad man gör när man blir biten av en huggorm? Måste man till sjukhus? Blir man sjuk på en gång? ja inte vet jag. Hade ingen täckning på mobilen och jag var rätt långt hemifrån. Så lite läbbigt var det allt..... Men nu gick ju allt bra!

4 kommentarer:

Micke sa...

Mycket imponerande! Blir så inspirerad av detta stordåd att jag möjligen nu reser mig upp ur fåtöljen i syfte att ta mig ut till skogen.

När det gäller huggormar så tror jag att dom inte bits om man lämnar dom ifred, dom små liven.

Erica sa...

Ja... Hur länge det nu varar...? jag har helt däckat under dessa otroligt varma dagar och knappt orkat ta mig till postlådan. Hoppas min energi återvänder snart..

Pseudonaja sa...

Hej, som Micke skriver så anfaller aldrig en huggorm. Den kan dock försvara sig om man kommer för nära eller råkar trampa på den.
Många bett är dessutom så kallade torrbett, eftersom ormens gift i första hand är till för att döda bytesdjur med.
Man blir inte sjuk direkt av ett huggormsbett. Om det börjar svullna bör man söka läkarvård. I lugn och ro och utan att röra den bitna delen mer än nödvändigt så tar man sig till närmaste sjukhus.
Huggormar är ganska vackra men ska njutas på håll. :-)

Erica sa...

Jo.. Jag har tagit reda på mer nu om ormbett, men jag blev lite skraj sådär mitt ute ingenstans.. Ingen bil hade kunnat ta sig dit så det hade blivit att pallra sig hem de kilmotetrarna. Numera hålls mina ögon öppna när man beger sig ut på liknande strapatser!