tisdag 2 september 2008

Inte vilken fasta som helst




Nu är det Ramadan för miljarders muslimer och de har startat sin månadslånga fasta. Det är en av islams fem grundpelare, alltså en av de absolut viktigaste delarna. Jag beundrar viljestyrkan som finns hos dem. Jag kanske skulle klara mig utan mat mellan kl 02:30 och 20:30 om jag fick dricka vatten i alla fall. Men nej, de dricker inte ens vatten under den tiden. Tanken bakom Ramadan är ju att man ska bli medveten om hur man som fattig har det. Det är en vacker tanke och man ökar förmodligen förståelsen avsevärt. Att känna den bitande hungern när man fastar är ett sätt att bli mera medveten, känna mer sympati för de fattiga och blir då motiverad att ge dom något att äta. Ingen kan veta hur någon annan mår om man inte är i hans skor.

Men fastan ska också väcka viljan att bryta gamla vanor och ta avstånd från det man gjort tidigare. Tanken är genom att lära sig ordning och punktlighet, blir det ett botemedel mot oordning och dålig tidpunktlighet som många (inklusive jag) lider av. Men jag har nog inte viljestyrkan och disciplinen att kunna fasta i en månad. Eller? Kanske skulle testa?

Inga kommentarer: